Om kliniken

Om kliniken och kiropraktor Mats Siljehag

Verksamheten drivs på uppdrag av Landstinget i Uppsala län.

Första besöket bekostas alltid helt och hållet av dig som patient och ingår inte i högkostnadsskyddet. Inte heller frikort kan användas. Vid första besöket ska kiropraktorn göra en bedömning av dina besvär och upprätta en behandlingsplan. Utifrån bedömningen ska kiropraktorn meddela dig om dina kommande behandlingar ingår i landstingets subventionerade behandlingar. En subvention innebär att landstinget står för en del av kostnaden. Kiropraktorn bedömer hur många behandlingar du behöver. Patientavgiften för de subventionerade besöken ingår i högkostnadsskyddet och frikort gäller. Subventionen gäller ett visst antal behandlingar per år, när detta tak är nått gäller ordinarie priser. Vårdavtalet gäller även patienter från andra län.

Öppettider

Öppet vardagar kl 9-15. Telefontid vardagar kl 8-18. Mottagningstider vissa dagar på kvällstid. Stängt helger, röda dagar och vid semester eller vidareutbildning.

Väntetid
Tid för första besöket fås normalt inom 1-3 arbetsdagar.

Prisinformation

Betalning görs per besök med kort eller kontanter. Ordinarie avgift 560 kr. Subventionerade besök 170 kr. Patientavgiften för de subventionerade besöken ingår i högkostnadsskyddet och frikort gäller.

Lokalerna

Mottagningen finns i Heby Arena (i simhallen).

Personal

Kiropraktor Mats Siljehag är legitimerad kiropraktor med 15 års erfarenhet av kiropraktik.  Han har även legitimation som sjukgymnast. På skrytlistan finns uppdrag som ordförande i medicinska kommittén för Svensk Basket och 100 tals matcher och läger som kiropraktor för de olika basketlandslagen.

Den senaste anställningen avslutades den 2 februari 2018. Anställningen var då på Rehab Nordväst i Järfälla, Stockholm läns landstings. Anställningen var som kiropraktor, men innebar även att hålla i utbildningar och andra uppdrag.  Innan dess drevs ett företag som hette ONTIRYGGEN.se centralt i Stockholm.

Patienterna

Andelen kvinnor och män är lika. Patienterna som kan behandlas är i alla åldrar.

Den vanligaste sökorsaken på kliniken är ont i nedre delen av ryggen, därefter ont i nacken. Andra sökorsaker är smärta i bröstrygg/skuldra/bröstkorg, huvudvärk, migrän, spänning i käkleder, smärta i axlar, tennisarmbåge, karpaltunnelsyndrom, musarm, värk/domningar i armar och ben, ischias, höftledssmärta, hopparknä, löparknä, underbensmärta, ont i foten mm.

De flesta genomgår först några täta behandlingar, vanligen 3-5 behandlingar, därefter forstsätter en del som har haft mycket besvär, eller har hög belastning (arbete/sjukdom/elitidrott) att underhålla kroppens rörlighet och funktion i förebyggande syfte.

Kvalitet

På kliniken finns ett kvalitetssäkringssystem som vi arbetar med och dokumenterar löpande. Det finns övergripande mål och vårdprogram, remisshantering och patientdatasäkerhet. Journal förs enligt gällande regler. Kiropraktorn har sedan år 2003 kontinuerligt genomgått vidareutbildningar i medicinska ämnen, kiropraktisk diagnostik och behandling samt rehabilitering. Det finns rutiner för att ta vara på positiva och negativa erfarenheter samt avvikelsehantering. Det finns rutiner för hygien och städning och rutiner för miljöarbete. Under vissa perioder lämnar vi ut enkäter till patienterna och det finns alltid möjlighet att lämna anonyma åsikter i brevlåda på kliniken.

Företaget har patientförsäkring, ansvarsförsäkring och företagsförsäkring.
 Företaget
Kliniken ingår i företaget ONTIRYGGEN i Stockholm AB som har sitt säte i Fjärdhundra och drivs av Mats Siljehag.